Razvoj osjetila

Dijete je osjetilno biće i svijet opaža putem osjetila, što ga izoštrenije opaža postaje inteligentnije.Osjetilna iskustva ranog djetinstva čine temelj za ravoj kompetencija za sva druga područja učenja. Riječ je o skupini predmeta koji su nastali na temelju znanstvenih  istraživanja liječnika Itarda i Seguina koji su prve pribore razvili u radu s djecom s poteškoćama u razvoju. Na temelju tih pribora Marija Montessori je razradila i razvila pribore koji se koriste u montessori programu. Cilj pribora je razvijanje i oplemenjivanje osjetila tj. proširivanje percepcije što je temelj za razvoj inteligencije.Dijete nesvjesno upija informacije iz svoje okoline što M.Montessori naziva “upijajući um“.
„Kako dijete asimilira svoje okruženje? Upravo zahvaljujući jednoj od osobina za koju sad znamo da je posjeduje:to je moćna i savršena osjetljivost.Ona čini da stvari koje okružuju dijete izazovu u njemu takav interes i oduševljenje da postaju sastavni dio njegove vlastite egzistencije. Utiske vanjskog svijeta ne upija umom nego samim svojim životom.“(M.Montessori,Upijajući um,2013.,str.59)
Moderna znanost potvrđuje Montessorinu sliku djeteta. Danas znamo da su sva osjetila novorođenog djeteta već od rođenja spremna i da ga osposobljavaju za opažanje njegove okoline. Informacije koje dijete primi preko svojih senzora putuju kroz živčane stanice u obliku električnih signala, koje primaju ulazni izdanci dendriti, a prenose ih izlazni izdanci akosoni. Neurotransmiteri omogućuju prijelaz informacija preko sinapsi. Dakle što više vanjskih podražaja, to će se u mozgu djeteta  mreža sinapsi više granati i razvijati. Kao što je rekla M. Montessori još prije sto godina da dijete pomoću svojeg urođenog fenomena „upijajućeg uma“ upija svoju okolinu odmah po rođenju, upija i postaje dio nje.

“Utisci koje dijete prima iz okoline toliko su snažni i duboki da izazivaju biološku ili psiho kemijsku promjenu, njegov um na kraju postaje nalik na okolinu koja ga okružuje.“ (M.Montessori, Upijajući um,2013,str150).

Dijete svojim upijajućim umom prikuplja informacije koje asimilira u sebe te ih u drugom razdoblju (kad je razvojno spremno) nadograđuje i na taj način se razvija i raste. Montessori pribori potiču razvoj osjetila i indirektno pripremaju dijete za rad s priborima iz područja matematike.
 
U Montessori vrtiću djeca rade vježbe  s orginalnim priborima  za poticanje  razvoja osjetila koje je osmislila M. Montessori. S obzirom da smo u svojim domovima i ti pribori nam nisu dostupni donosimo vam prijedloge za aktivnosti koje možete koristiti za poticanje razvoja svih osjetila vašeg djeteta.


TAJANSTVENA VREĆICA

 
PRIBOR: vrećica od tkanine (jastučnica ili nešto sl.) sa sadržajem predmeta koji su po obliku, materijalu, strukturi i veličini različiti (metal, drvo, koža, pluto, plastika, kaučuk(guma), vosak, spužva...) - do 10 predmeta

Zajedno s djetetom  prikupite predmete koji se razlikuju po materijalu,strukturi i veličini na jedan pladanj.Imenujte predmete zajedno s djetetom uz opipavanje prije stavljanja u vrećicu. Zatim naizmjence, vi i dijete, vadite jedan po jedan predmet, opipavajući i imenujući ga odlažete  pored vrećice.
Za početak je potrebno početi s predmetima koji su djetetu poznati.
Kod ove igre možete postavljati pitanja:
“Kakvo ti je na opip?“ (glatko-hrapavo, mekano-tvrdo, toplo-hladno, veliko-malo, oblo-uglato....), na taj način osim što dijete usvaja nazive predmeta, usvaja i njihova apstraktna svojstva.
U ovoj vježbici dijete ima vizualni i taktilni podražaj, opipavajući predmet sa svih strana uključuje i mišićno pamćenje.

ISTRAŽIVANJE  OKUSA
 
Prijedlog je da počnete s voćem koje imate kod kuće. Dozvolite djetetu da iscjedi citruse, jabuku nariba, a bananu nareže. Svaku vrstu stavite u posebnu posudu. U ovoj pripremi već su sadržane vježbe iz životno praktičnog područja.
 

Za početak neka vama dijete zaveže maramu preko očiju i hrani vas pripremljenim namirnicama. Vi ih imenujte i opisujte (slatko, kiselo, mekano, hrskavo,  hladno, toplo...), uključite i osjetilo njuha, te svaku namirnicu pomirišite, zatim izmjenite uloge.
Osim voća mžete istraživati okuse raznog povrća, zdravih grickalica (bademi, orasi, razne sjemenke, suho voće, čokolada, med...), složite napitke koji se razlikuju u 4 osnovna okusa (slatko, slano, kiselo, gorko).
Uključite sve članove obitelji, bit će zabavnije!

IGRA PLJESKANJA

Ovom vježbicom potiče se vježbanje sluha. Potrebna vam je samo marama ili neki drugi povez  za oči.
Jedan član obitelji hoda prostorom i plješće,ostali pogađaju odakle dolazi  zvuk. Pljeskanje neka bude različitog stupnja glasnoće, moguće i iz različitih prostorija vašeg doma. Neka dijete uočava i komparira tiho-glasno, tišina-buka.
Prijedlog je da nakon igre napravite od nestrukturiranih materijala različite šuškalice i druge male glazbene instrumente koji mogu biti poticaj za pjevanje poznatih pjesmica ali i stvaranje novih rima.

 

PJESMICA

Nakon što ste zajedno izradili šuškalice ,možete ih iskoristiti  uz učenje ove zgodne pjesmice :

 
Mali vlak
 
Juri, juri mali vlak
Dimi se i buči.
Juri, juri mali vlak
Svud po mojoj kući.
 
U njem ima putnika
Ne zna im se broj .
Juri, juri mali vlak 
Ja mu kažem STOJ !
 
Glazba je vrlo važna komponenta estetskog odgoja, a bit estetskog odgoja i obrazovanja glazbom sastoji se u tome da se dijete osposobi za zapažanje estetskih svojstava glazbe i da glazba postane djetetu izvorom njegovih estetskih doživljaja, da se postave osnove glazbenog ukusa djeteta te da dijete razvije stvaralačke snage u smislu estetski oblikovanog izražavanja u tim područjima (Živković, 2015, prema Manasteriotti, 1973).
Stoga se nadamo da će aktivnosti ovakve vrste potaknuti kod djeteta razvoj osjećaja za tempo i ritam, te također koncentraciju i pamćenje.
Glazbene aktivnosti kod djeteta razvijaju  osjećaj za lijepo te interes za glazbu i glazbeno izražavanje.

MALI PROJEKT S GRAHOM

Prijedlog za projekt u kojem djeca mogu proučavati  rast biljke.
Potrebno je:nekoliko zrna graha, leće, soje, kukuruza (sjemenke koja brzo klija), staklenka, papirnati ubrus, prskalica s vodom

Upute:
  1. Stavite sa svih strana staklenke malo vode.
  2. Ubacite ubrus u staklenku.
  3. Stavite zrno graha u staklenku unutar ubrusa.
  4. Svaki dan našpricajte malo vode unutar staklenke.
  5. Staklenku držite u blizini prozora, kako bi dobila neophodnu sunčevu svjetlost.
Objašnjenje:
Zrno bi trebalo  započeti  sa svojim rastom nekoliko dana nakon što ste ga stavili unutar staklenke. Ta pojava naziva se klijavost.
Ubrzo nakon toga primijetit ćete da se korijen razvio i da se stabljika kreće uzdizati. A ubrzo će se pojaviti i prvi list.
Iskoristite novonastalu biljku za objašnjavanje procesa rasta, od samog zrna do ploda, kao i funkciju korijena biljke i stabljike.
http://www.maligenijalci.com/projekt-zrno-graha-u-staklenci/

PRIJEDLOG LIKOVNIH AKTIVNOSTI:


Likovni radovi proljeća po uzoru na velike svjetske umjetnik
Kandinsky kao inspiracija za cvjetove od kolaža, ako nemate kolaž obojite krugove bojama. 
                                           

Vincent Van Gogh i Cvjetovi badema, njegova polja tulipana su nepresušna inspiracija i danas. Pokažite djetetu primjer likovnog djela i čekajte da se dogodi novo umjetničko djelo uz samo olovke i bojice.

 
     
 
Obavezno probajte. Ne zaboravite pokazati i ostala umjetnička djela velikih majstora ukoliko dijete za njih pokaže interes. Povedite ih u virtualni obilazak poznatih  svjetskih muzeja. Na linku možete pronaći nekoliko prijedloga za istraživanje likovnih djela  Mali umjetnici velikih djela
                        


Ispiši stranicu